FAQ

Köp

 

Hur lång hållbarhet har djurfodret?

7h-zoo.se samarbetar med företag som levererar högkvalitativt foder. En oöppnad förpackning beräknas därför hålla i ett år, medan en öppnad förpackning har en hållbarhetsgaranti på tre månader. Tack vare ett nära samarbete med leverantörer och en hög omsättning av vårt lager är hållbarheten på en öppnad förpackning ofta längre än tre månader. Skulle hållbarheten visa sig vara mindre än lovad hållbarhetstid har du som kund rätt att få pengarna tillbaka.
För att på bästa sätt bevara hållbarheten på ditt foder ska det förvaras mörkt och svalt och inte utsättas för direkt solljus.

Säljer ni veterinärfoder/dietfoder?

För tillfället har vi tyvärr inga veterinärfoder eller dietfoder i vårt sortiment. Vi jobbar för fullt på att få in detta. Under tiden kan du kika på de foder vi har för djur med speciella behov.

Var kan jag läsa om vad produkten innehåller?

När du har hittat den produkt som du vill ha kan du snabbt ta reda på vad den innehåller. Genom att klicka på produkten du är intresserad av och välja ”Beskrivning” kan du läsa mer om vad den innehåller.

Hur gör jag vid byte av djurfoder?

Skulle du inte vara nöjd med det foder du har till ditt husdjur idag är du välkommen att maila eller ringa till kundservice så hjälper vi dig gärna med hur du byter till ett nytt foder. Generellt sett brukar det bästa vara att i olika faser stegvis vänja av ditt husdjur vid det gamla fodret samtidigt som du på samma sätt introducerar det nya.

Varför finns inte mitt husdjurs storlek?

Om storleken du söker inte finns tillgänglig kan det bero på olika saker. Antingen är den valda storleken tillfälligt slut och du kan då välja att ”Bevaka storleken” för att få information när varan finns på lager igen. En annan orsak kan vara att varumärket inte tillverkar varan i den storlek du söker.

Varan jag söker är slut. När kommer den in igen?

Eftersom 7h-zoo.se är ett företag som satsar hårt på kundservice är vi noga med att du som kund ska få det du söker. Genom att ”Bevaka” en produkt kan du via mail snabbt få svar på när din vara åter finns i vårt lager.

Varför finns inte mitt favoritvarumärke i ert sortiment?

Vi strävar hela tiden efter att uppfylla dina önskemål. Därför ber vi att du kontaktar oss och talar om vilket varumärke eller vilken produkt du saknar för att vi om möjligt ska kunna bredda vårt sortiment.

 

Betalningar

 

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

För att underlätta din betalning hos oss på 7h-zoo.se vill vi att du ska kunna använda det betalsätt som passar dig bäst. Vi erbjuder därför flera olika betalsätt som du kan läsa om nedan.

Kortbetalning via Payson eller PayPal

Du kan enkelt betala dina köp med VISA eller Mastercard via Payson eller PayPal. Det tillkommer ingen extra kortavgift. Vid betalning med kort måste du ange kortnummer, betalkortets giltighetstid samt CVC kod.

Direktbetalning via Payson

Du betalar direkt via din bank. Direktbetalning fungerar olika beroende på vilken bank du har, så är du osäker kan du kontakta din bank för mer information.

Faktura med Payson

Hos oss på 7h-zoo.se har du möjlighet att betala dina köp efter att de har levererats. Med Faktura från Payson betalar du först när dina varor finns hos dig. Efter att du har mottagit dina varor har du 14 dagar på dig att betala. Fakturan skickas via mail. För att få handla med faktura från Payson krävs det att du är folkbokförd i Sverige.

KLARNA faktura

Hos oss på 7h-zoo.se har du möjlighet att betala dina köp efter att de har levererats. Med Klarna faktura betalar du först när dina varor finns hos dig. Efter att du har mottagit dina varor har du 14 dagar på dig att betala. Fakturan skickas via mail. För att få handla på Klarna faktura krävs det att du är folkbokförd i Sverige.

KLARNA konto

Vi vill att betalningen ska bli så smidig som möjligt för dig. Genom att välja Klarna konto kan du delbetala din faktura och själv välja hur mycket du vill betala varje månad.

När får jag min faktura?

Efter att din vara har skickats kommer fakturan skickas från vår fakturapartner Klarna, eller Payson om du valt att betala via dem.

Vad är minsta ordervärde?

Hos oss på 7h-zoo.se finns inget minsta orderbelopp. Handlar du för minst 500 kronor bjuder vi däremot på frakten.

Får jag en bekräftelse på min beställning?

Ja. När du har slutfört en beställning kommer en orderbekräftelse synas på skärmen. Orderbekräftelsen kommer även att skickas till dig via mail.

Kan jag ändra/annullera en lagd order?

Beställningarna som läggs hos 7h-zoo.se behandlas direkt. Skulle du ångra dig ber vi dig att kontakta kundservice så hjälper vi dig så gott det går.

Hur använder jag rabattkoder och presentkort?

För att lösa in en rabattkod eller ett presentkort anger du koden i rabattkodsfältet i kassan. Rabatten dras automatiskt bort från din faktura. Var noga med att fylla i rätt kod.

Vad är fraktkostnaden för en beställning?

Vid val av DHL Servicepoint, DHL Paket, eller Postnord bjuder vi på frakten om du handlar för minst 500 kronor. Handlar du för mindre än 500 kronor så tillkommer en fraktkostnad på 69 kronor. Akvarier, Terrarier och annat skrymmande gods kan tyvärr inte fås fraktfritt.

Får vem som helst handla på 7h-zoo.se?

Hos oss på 7h-zoo.se får vem som helst beställa varor. Dock behövs målsmans godkännande om du som vill handla hos oss är under 18 år.

Jag har frågor angående min faktura. Hur gör jag?

Har du frågor utöver de vi besvarar ovan angående din faktura ber vi dig vänligen att kontakta Klarna alt. Payson som sköter alla våra fakturor.

 

Leveranser

 

Hur lång är leveranstiden?

Vi vill att våra kunder ska kunna få sin beställning så snabbt som möjligt. Leveranstiden varierar beroende på var du bor men din order levereras oftast till dig inom 3-5 dagar fr.o.m. att beställningen har lagts. Om paketet går med lantbrevbärare kan leveranstiden öka med 1-2 dagar.

Var är min beställning?

Vi på 7h-zoo.se tycker att det är viktigt att du ska ha möjligheten att veta statusen på din beställning. Du kan därför själv följa ditt paket genom att spåra det via försändelse-id på Postens eller DHLs hemsida. Ditt pakets fördändelse-id skickas till dig via e-post från våra partners Posten eller DHL när din order har skickats.

Vilka leveransalternativ har ni?

För att underlätta för dig som kund erbjuder vi både DHL Servicepoint, DHL Paket och Postnord. Väljer du DHL Servicepoint levereras paketet till ditt närmsta ombud, där du hämtar det över disk. För att få hämta ut paketet måste du kunna legitimera dig. Om du ska hämta ut paketet åt någon annan krävs det att du visar både din och mottagarens legitimation. Väljer du DHL Paket eller Postnord skickas paketet ända till din dörr. Du kan även välja att hämta din beställning här hos oss. Väljer du detta alternativ hör vi av oss när din beställning finns hemma för avhämtning.

Vad är fraktkostnaden för en beställning?

Vid val av DHL Servicepoint, DHL Paket eller Postnord bjuder vi på frakten om du handlar för minst 500 kronor. Handlar du för mindre än 500 kronor så tillkommer en fraktkostnad på 69 kronor. Fraktfritt gäller tyvärr inte för Akvarier, Terrarier och annat skrymmande.

Kan jag få min leverans till annan adress än folkbokföringsadressen?

Om man önskar leverera sin beställning till en annan adress än folkbokföringsadressen krävs det att man har betalat med betalkort eller med direktbetalning. Gör man istället beställningen via faktura kan vi dessvärre inte skicka till någon annan adress på grund av säkerhetsmässiga skäl och risk för bedrägeri.

Vad gör jag om jag har fått en felaktig leverans?

Om leveransen du fått är felaktig hänvisar vi dig att kontakta kundservice så snabbt som möjligt så hjälper vi dig att åtgärda felet.

Vad händer med outlösta paket?

När ditt paket har levererats till ditt postombud eller DHL Servicepoint ligger det kvar för uthämtning i 14 dagar innan det returneras. Outlösta paket debiteras med 250 kronor i frakt- och administrationsavgifter.

 

Retur & Reklamation

 

Hur returnerar jag en vara?

Returer går att göra inom 60 dagar från det att du mottagit ditt paket. Innan du returnerar en vara ber vi dig kontakta kundservice som en förberedande åtgärd för vårt lager. För att skriva ut retursedeln går du in på din sida på hemsidan. Där kan du se din order och registrera returen du vill göra. Välj den returkod som stämmer in, skriv ut retursedeln och lägg den sedan i paketet. Som kund står du själv för fraktkostnaden vid returer av varor. Om det gäller fel expedition eller reklamation ber vi dig vänligen att höra av dig till kundservice så hjälper vi dig. Vid fel expedition och reklamation står vi självklart för fraktkostnaden.

Hur länge gäller öppet köp?

Öppet köp gäller i 30 dagar från och med att du mottagit din beställning. Du kan antingen byta varan mot en annan eller välja att få pengarna tillbaka. Pengarna återbetalas till det betalsätt du valde vid beställningen. Vid retur och byte står du själv för returfraktkostaden. Alla varor som skickas tillbaka måste vara inslagna och packade i kartong. För att returen ska godkännas ska produkten vara i nyskick, d.v.s. oanvänd, ren och alla lappar måste finnas kvar. Om du har köpt en produkt som måste provas på ditt husdjur ber vi att du lägger något mellan plagget och djurets päls.

Vad gäller vid reklamation av varor?

Om det rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara återbetalar vi dig för returfrakten och du får även tillbaka pengarna du har lagt ut för varan. Kontakta kundservice så får du hjälp med reklamationen.

Kan jag skicka tillbaka en använd produkt?

Om produkten inte passar ska den skickas tillbaka i nyskick. Detta innebär att produkten ska vara oanvänd, ren och alla lappar ska finnas kvar. Vi rekommenderar att du lägger något mellan plagget och ditt husdjur när ni provar det för att undvika att din retur inte godkänns.

Hur återbetalas mina pengar vid retur?

Så snart vi har granskat och godkänt din korrekt inskickade retur betalas pengarna tillbaka på samma betalsätt som användes vid beställningen.

 

Medlemskap

 

Vad är det för åldersgräns för att skapa ett konto hos 7h-zoo.se?

Hos oss får alla skapa ett konto men är du under 18 år så krävs ett godkännande från målsman. Läs igenom våra användarvillkor för mer information.

Hur registrerar jag mig på 7h-zoo.se?

Du kan enkelt att registrera dig hos oss genom att klicka på ”Registrera” och fylla i dina uppgifter.

Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord behöver du bara klicka på ”Glömt lösenord” så skickas lösenordet till den mail du angav vid registreringen.

Jag har flyttat. Hur adressändrar jag?

Om du har flyttat och därmed bytt adress kan du enkelt ändra leveransadressen för dina varor genom att logga in på din sida på 7h-zoo.se där du kan ändra till den nya adressen. Observera att redan lagda ordrar ej kommer att skickas till den nya adressen.

Vad är ett nyhetsbrev?

Ett nyhetsbrev är ett mail som skickas ut från 7h-zoo.se där våra senaste nyheter visas tillsammans med aktuella erbjudanden. Genom att prenumerera på nyhetsbrevet har du större chans att hitta nyheter till ditt husdjur.

Hur prenumererar jag på nyhetsbrevet?

Självklart vill vi att alla våra kunder ska få ta del av de senaste nyheterna och de erbjudanden vi har. För att prenumerera på vårt nyhetsutskick fyller du i din mailadress i fältet för nyhetsbrev så har du chansen att nyttja exklusiva erbjudanden och vara först med att ta del av våra nyinkomna varor.

Hur avslutar jag prenumerationen av nyhetsbrevet?

Om du inte längre önskar få nyhetsbrevet skickat till dig kan du avregistrera dig längst ner i nyhetsbrevet. Efter det får du ett mail som bekräftar att du avslutat prenumerationen.

 

Övriga frågor

 

Hur deltar jag i tävlingar?

För dig som vill delta i tävlingarna som vi på 7h-zoo.se anordnar finns all information på hemsidan. Aktuella tävlingar syns på startsidan.

Jag har en fråga jag inte hittar svaret på. Vad ska jag göra?

Om du har läst igenom alla frågor men ändå inte fått din fråga besvarad är du välkommen att vända dig till kundservice så ska vi hjälpa dig så gott vi kan.